SAGASTA připravila projekt rekonstrukce legendární zubačky Tanvald–Kořenov

Společnost SAGASTA se podílela na obnově jedné z nejzajímavějších železničních tratí v České republice – ozubnicové dráhy mezi Tanvaldem a Kořenovem, lidově známé jako zubačka. Tato technická památka je nejen nejstrmější železniční tratí v Česku, ale i jednou z mála ozubnicových tratí svého druhu ve střední Evropě.

Projekt pro technickou památku

SAGASTA zpracovala projektovou dokumentaci pro stavební povolení a provádění stavby a zajišťovala také autorský dozor. Zadavatelem projektu byla Správa železnic. Cílem byly komplexní oprava a stabilizace trati v náročném terénu Jizerských hor. Projekt řeší především opravy železničního svršku a spodku, dále mostních konstrukcí, opěrných zdí a tunelů, které byly poškozeny vlivem času, mrazu a extrémních srážek.

Práce probíhaly s maximálním ohledem na historickou hodnotu trati, která je zapsána jako technická památka. Zvláštní pozornost byla věnována zachování původních konstrukčních prvků a charakteristických detailů, díky nimž si zubačka uchovala svůj autentický vzhled.

Obnova unikátní ozubnicové technologie

Jedním z klíčových prvků byla renovace tzv. Abtovy ozubnice, která slouží k překonání extrémního stoupání trati. V rámci rekonstrukce byly dodány a testovány tři speciální ozubnicové výhybky. Testování potvrdilo konstrukční správnost řešení pro běžný i plnohodnotný ozubnicový provoz. Rekonstrukce dále zahrnovala sanaci skalních zářezů, odvodnění a obnovu šesti železničních přejezdů.

Projekt vedl hlavní inženýr Dávid Kuczik, pod jehož vedením na dokumentaci pracoval tým odborníků SAGASTA. Na realizaci se podílela společnost Tým dopravního inženýrství.

Návrat legendární železniční tratě

Po dokončení rekonstrukce se po trati z Tanvaldu do Kořenova znovu od 1. listopadu 2025 rozjedou pravidelné i historické vlaky. Rekonstrukce ukázala, že i více než stoletá železniční trať může díky moderním technologiím a promyšlené projektové přípravě zůstat plnohodnotnou součástí dnešní dopravní infrastruktury.

SAGASTA zde propojila citlivý přístup k památkově chráněnému dílu s moderními inženýrskými postupy, které umožní dlouhodobý a bezpečný provoz. Projekt je tak nejen příspěvkem k ochraně technického dědictví České republiky, ale i důkazem, že kvalitní projekční práce může přispět k udržitelné dopravě a rozvoji celého regionu.